En åsikt i väskdebatten

Nu är det min tur. Mitt namn är Denisè Beskow-Holmqvist. Jag är en av de som har läst debatten "Väskdebatten" mellan Anna Lundberg (Aftonbladet 07-04-09)och Nina Björk (Dagens nyheter 07-03-25.) Och nu måste även jag få tycka till.



Nina Björk skriver att samhället fått oss att tro på drömmar som bara är skit, riktiga skit-drömmar. Hon menar på att varför ska allt vara nytt och fräscht? Hon vill inte vara en fräsch mamma åt fräscha barn och hon vill inte vara en fräsch fru till en deodorantluktande man. Hon vill vara trasig svart och söndrig. Hon säger att mister överdieologi säger åt oss att det vi har inte duger.
Enligt mig gick Nina nog på detta hon själv också men nu har hon kommit underfund med att hon ska riva den listan hon en gång gjorde med saker som skulle köpas in när hon har råd. Hon ska riva den för det hon har DUGER visst!


Något som jag tycker Anna Lundberg får fram är det faktum att även om Nina Björk tar avstånd från den nyaste materialiseringen så spelar det ingen roll för alla har vi "skitiga" händer. Med detta menar Anna Lundberg att alla deltar med något mindre bra för växthuseffekten och globaliseringen. Och som lundberg säger, även om du avstår från en handväska värld 70 000 kr så kanske du skalar en kiwi till dina barn ovetandes om att kiwin inte är kravmärkt! Detta sker samtidigt som din make sitter på ett flygplan på väg till ett globaliserings möte, är inte det miljöförstöring frågar jag er?.
 

Jag kan säga att jag håller med båda två om det de säger.  Jag kan tycka att det är helt onödigt att vi frossar i nya saker så mycket som vi gör. Jag personligen älskar kläder och tänker nu ge ett exempel från min vardag.
Jag har en varm och skön halsduk som är helt vanlig, den är svart och jätte skön. Men ändå när jag ser all reklam så vill jag ha fler! Alla klädmärken/kedjor gör reklam för så många söta och fina halsdukar på tv och i tidningar att jag blir alldeles till mig. Reklamerna sänder ut till mig att jag måste ha just den där halsduken, som de visar. Jag behöver just den för att jag ska ju kunna mixa och matcha till andra kläder. Det räcker inte med den halsduken du har, du måste ha den här och den här också!

 Det är så det känns för mig i alla fall. Reklamen gör att jag vill ha fler och fler klädesplagg, klädesplaggs som egentligen är av samma sort men med olika färger, design och material. Och visst blir man glad när man köper nya saker? Enligt mig är det ingen tvekan om den saken. Men jag tror tyvärr (eller tyvärr kanske inte är rätta ordet) att om inte all denna konsumtion av kläder som finns idag fanns så skulle vi säkert vara nöjda med det vi har.

Men det finns en annan sida av handeln av kläder och det är människorna som jobbar inom produktion och försäljning. Har du designat en tröja så vill du även ha bra betalt för det!  De är egentligen många som ska ha lön för att en tröja produceras. Allt från designern till sömerskan.

Därför mitt folk, anser jag att dagens handel är en form av missbruk. Jag tycker att detta kan vara oerhört onödigt och tycka att det är väldigt dåligt men bara för att jag tycker så, så är jag ingen bättre människa som tar hand om världen bättre än dig, jag har lika "skitiga" händer som någon annan. Eftersom jag inte kommer göra något åt detta. Jag älskar att inhandla nya kläder och kommer absolut inte kunna sluta. Inte så länge de andra inte slutar!

 Men även om jag skulle sluta att "missbruka" genom överkonsumtion så skulle jag ändå inte vara ett helgon.

Tillslut vill jag kort ta upp miljön, som Anna Lundbergs också skrivit om. Hon säger att de inte hjälper att vi tänker på en sak som har att göra med bra behandling av naturen, eftersom vi ändå har andra dumheter för oss som inte är bra för miljön.
Till exempel så har min far antagligen köpt hem bröd, smör, frukter och annat gott att tugga på. Jag äter av den och den är antagligen inte kravmärkta och jag tror att så länge den maten eller i mitt fall kläderna som är bra för miljön är dyrare än andra omiljövänliga produkter så kommer den inte ta över. De flesta kommer att välja det billigare alternativet som då är den maten eller kläder som inte är gjorda på ett miljövänligt sätt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0