Secon hand kläder med mening och personlighet

Modeåret 2008 har ändrat shoppingvanor och skapat shoppingskam. Det inte längre socialt accepterat att vandra huvudgatan fram med märkeskassar på armen och New York Times rapporterade nyligen om kvinnor som handlar i smyg. Jakten på det senaste har stannat av och allt fler designers ägnar sig åt kvalitet och ekologi. Mode med mening har slagit igenom på allvar det här året och välgörande Toms shoes, där ett par sneakers automatiskt går till ett behövande barn i samband med köp, har klätt var och varannan hipster.

Såhär skriver www.va.se angående modet. Jag har själv märkt av detta, antingen pågrund av lågkonjekturen eller pågrund av att second hand och att skapa "nytt av gammalt" är mer på tappeten.
fullsizefullsize(Odd Molly, vinnare av årets guldknapp)

Jag har i alla fall ägnat mig mer åt resor än nya inköp av kläder på senaste tiden.
Detta betyder inte att jag intreserar mig mindre för kläder. Onej större intresse en någonsin vill jag säga. Jag rotar i mammas lådor, i storebrors lådor, klipper till, syr på, ringer farmor och hittar gammla smycken i smyckes skrinen.

Fast jag vill också erkänna att jag är mycket sugen på att köpa något nytt till garderoben. För visst är det inte underbart att känna lukten av nya kläder, strykta och fina?
(Rules by Mary)

Jag tror att denna trend kommer att fortsätta år 2009, men jag tror också att de som designar kläder med "secon hand" look (som bilderna ovan) kommer att lyckas sälja en del till de som är ekonomiskt oberoende och anser att secon hand kan vara lite äckligt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0